Η έλευση του "Software as a Service"

Εκτύπωση
Με τον όρο Software as a Service (SaaS), εννοούμε ένα συνδρομητικό μοντέλο διάθεσης όπου το λογισμικό και τα δεδομένα που αυτό παράγει και διαχειρίζεται, φιλοξενούνται κεντρικά στο CLOUD, από την εταιρεία που παρέχει την υπηρεσία.

Στην Ελλάδα η αγορά του SaaS έχει αρχίσει να διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια όλο και πιο έντονα. Ολοένα και περισσότερες εταιρείες ανάπτυξης λογισμικού που παραδοσιακά διέθεταν άδειες χρήσης των προϊόντων τους, είτε απευθείας είτε μέσω μεταπωλητών, υιοθετούν το SaaS. Επιλέγουν την υποδομή CLOUD που θα φιλοξενηθεί η υπηρεσία τους, αναπτύσσουν νέα προϊόντα λογισμικού, ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες, διαμορφώνουν το μάρκετινγκ και την τιμολογιακή πολιτική τους και «ξαναβγαίνουν» στην αγορά.

Οι επιχειρήσεις από την άλλη πλευρά επιλέγουν λύσεις SaaS καθοδηγούμενες κυρίως από δύο ανάγκες: 1) την άμεση και απρόσκοπτη λειτουργία, αφού δεν απαιτούνται πλέον τεχνικές γνώσεις σε εξειδικευμένο hardware, εγκαταστάσεις, ενημερώσεις και λήψη αντιγράφων ασφαλείας του λογισμικού, 2) την οικονομία, αφού δεν απαιτείται προμήθεια και συντήρηση κεντρικών υποδομών (servers), ενώ ταυτόχρονα αντικαθιστάται το κόστος της αρχικής επένδυσης λογισμικού με μίσθωση κατ’ έτος.

Το SaaS αποτελεί διεθνώς ένα αποδεκτό μοντέλο για αρκετές επιχειρηματικές εφαρμογές. Οι πιο δημοφιλείς λύσεις είναι, οι εφαρμογές γραφείου και επικοινωνιών, το CRM, ERP και Βάσεις Δεδομένων. Λειτουργούν μέσα από web browsers, συσκευές mobile & tablet, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις παρέχεται και fat client για εμπλουτισμένη λειτουργία. Για ένα πρόγραμμα εμπορικής διαχείρισης που παρέχεται ως υπηρεσία, θα εγκατασταθεί ένα fat client όπου θα εκτελούνται όλες οι λειτουργίες τιμολόγησης από το λογιστήριο, ένα web client όπου θα καταχωρούνται παραγγελίες μέσω του eShop, και mobile clients όπου οι πωλητές θα διαχειρίζονται το πελατολόγιο τους όταν βρίσκονται στον δρόμο. Αυτό το σενάριο είναι πλέον οικονομικά εφικτό, αξιοποιώντας το SaaS, αλλά και τις νέες τεχνολογίες για internet και mobile development που παρέχονται σήμερα στην Ελλάδα.

Σημαντικό ρόλο στην εξάπλωση τέτοιων λύσεων παίζουν οι κατασκευαστές λογισμικού, αφού αυτοί είναι οι υπεύθυνοι για την ενσωμάτωση των κατάλληλων τεχνολογιών, αλλά και την υποστήριξη τους. Η πώληση μιας λύσης με το νέο αυτό μοντέλο, θα αποφέρει σαφώς χαμηλότερο αρχικό κέρδος για τον κατασκευαστή, ενώ για να καταφέρει να έχει σταθερή ροή εσόδου σε βάθος χρόνου, θα πρέπει ο ίδιο ο κατασκευαστής να συντηρεί και να υποστηρίζει διαρκώς όλα τα συστατικά της λύσης.

Επίσης, οι μεταπωλητές καλούνται να λάβουν πλέον νέο ρόλο προς τις επιχειρήσεις, εκείνο του συμβούλου για την κατάλληλη επιλογή της λύσης. Αντίστοιχα από τους μεταπωλητές αφαιρείται ένα μεγάλο μέρος της ευθύνης για την λειτουργική υποστήριξη της λύσης, αφού αυτή έχει πλέον μεταφερθεί στον κατασκευαστή μέσω της υποδομής CLOUD. Το κέρδος για ένα μεταπωλητή θα επέλθει από την συνεχή πώληση συμβουλευτικών υπηρεσιών επί της λύσης. Γίνεται έτσι πιο παραγωγικός και κερδοφόρος αυτός που γνωρίζει την λειτουργία της εφαρμογής, ενώ δεν απαιτούνται τεχνικές γνώσεις για το «στήσιμο» του εξοπλισμού

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι ο πελάτης αγοράζει μια υπηρεσία με βάση τις πραγματικές του ανάγκες και την κατανάλωση που κάνει, ενώ δύναται να τερματίσει την χρήση της οποιαδήποτε στιγμή, για οποιονδήποτε λόγο. Προκειμένου να διατηρήσουμε έναν πελάτη, πρέπει να του παρέχουμε καινοτόμες λύσεις και ποιοτικές υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις εκάστοτε ανάγκες του.

Qualisys Software: Δημοσίευση άρθρου Channel Partner Απρίλιος 2014.
 
Live Chat